Paiol da Cultura Bosque da Ciência, no Instituto Nacional de Pesquisa Amazônica (INPA)
Amazônia Mapeada
Projeto de Sonia Guggisberg
Fotógrafos convidados: César Nogueira, Michael Dantas, Orlando Junior, Valentina Ricardo, Raphael Alves, Tadeu Rocha e Tiago da Mota e Silva.
The exhibition is promoted by Swissnex in Brazil’s initiative to connect the research "Amazônia Mapeada" by artist Sonia Guggisberg with the work carried out by the group of scientists from the CLabs (DNA of Music) initiative, led by Andrea Desiderato, a member of ETH BiodivX. This exhibition is a proposal that combines science and art to highlight the urgent need for biodiversity preservation and climate action.
"Amazônia Mapeada" is a manifesto for life, art, and the planet. It is a way to raise awareness, mobilize, and inspire people to engage in the fight for climate preservation through research and art.
The result of the convergence of these art and science research studies is an immersive installation that contrasts the natural beauty of the Amazon with the devastation caused by recent droughts and fires. The combination of photographs and video art generated by Sonia Guggisberg's research with a group of local photographers and the environmental DNA (deoxyribonucleic acid) sounds by Andrea and the DNA of Music scientific group stimulates a critical poetic dialogue.
"Amazônia Mapeada" aims to expand and deepen our understanding of the environmental crisis in the Amazon region. The project proposes a critical reflection that emphasizes the urgent water crisis and its broader implications, raising awareness and stimulating social action by highlighting, through the lenses of science and art, the urgency of biodiversity preservation.
While mapping the drought in the Amazon in 2023, Sonia invited a team of local Amazonian photographers to join her research, capturing photographs, videos, and sounds. Seven Amazonian artists collaborated with their video and photo archives. This set of materials brings together different perspectives from people who experienced the problem firsthand, combining perspectives with the material captured by the artist.
The Amazonian artists are Raphael Alves, Tadeu Lima da Rocha e Silva, Michael Dantas, Orlando Junior, Cesar Nogueira, Val Ricardo, and Tiago da Mota e Silva.
From this mapping and from the partnership with the scientist Andrea Desiderato, a member of the ETH BiodivX group, the exhibition was idealized, combining video art, photographs, and environmental DNA sounds.
A exposição é promovida pela iniciativa da Swissnex no Brasil de conectar a pesquisa "Amazônia Mapeada" da artista Sonia Guggisberg, com o trabalho realizado pelo grupo de cientistas da iniciativa CLabs (DNA of Music), liderada por Andrea Desiderato, integrante do ETH BiodivX. Essa exposição é uma proposta que combina ciência e arte para destacar a necessidade urgente de preservação da biodiversidade e de ações climáticas.
"Amazônia Mapeada" é um manifesto pela vida, pela arte e pelo planeta. É uma maneira de sensibilizar, mobilizar e inspirar pessoas, por meio da pesquisa e da arte, a se engajarem na luta pela preservação do clima.
O resultado do encontro destas pesquisas sobre arte e ciência resulta em uma instalação imersiva que contrasta a beleza natural da Amazônia com a devastação causada pelas recentes secas e incêndios. A união de fotografias e videoarte gerados pela pesquisa de Sonia Guggisberg com um grupo de fotógrafos locais, e sons de ADN (Ácido desoxirribonucleico) ambiental por Andrea e o grupo cientista DNA of Music estimula um diálogo poético crítico.
“Amazônia Mapeada” visa ampliar e aprofundar nossa compreensão da crise ambiental na região amazônica. O projeto propõe uma reflexão crítica que enfatiza a urgente crise hídrica e suas implicações mais amplas, conscientizando e estimulando a ação social ao destacar, através das lentes da ciência e da arte, a urgência da preservação da biodiversidade.
Durante o mapeamento da seca na Amazônia em 2023, Sonia convidou uma equipe de fotógrafos amazonenses locais para integrar sua pesquisa, capturando fotografias, vídeos e sons. Sete artistas amazonenses colaboraram com seus arquivos em vídeo e fotos. Este conjunto de materiais reúne diferentes perspectivas de pessoas que vivenciaram o problema in loco, combinando perspectivas com o material capturado pela artista.
Os artistas amazonenses que compõem o grupo são: Raphael Alves, Tadeu Lima da Rocha e Silva, Michael Dantas, Orlando Junior, Cesar Nogueira, Val Ricardo e Tiago da Mota e Silva.
A partir deste mapeamento, e da parceria com o cientista Andrea Desiderato, integrante do grupo ETH BiodivX, foi criada a exposição unido fotografias, videoarte e sons de DNA ambiental.
RESEARCH BY SONIA GUGGISBERG
The "Amazônia Mapeada" project was created by artist and researcher Sonia Guggisberg with the aim of generating scientific and poetic ways to increase visibility and foster discussion about the critical state of biodiversity and the impacts of climate change. It addresses the fragmentation of ecosystems due to social neglect, displaying a reality where vibrant landscapes are now marked by cracks in the dry soil and smoke invading the clean air. The growing wave of natural disasters poses the risk of numbing our ecosystem, making this one of the most urgent issues of our time.
Sonia Guggisberg has explored, in her scientific and artistic production, techniques of sound and image editing, creating installations that provoke sensory and poetic experiences for the viewer. Throughout her career, she has experimented with proposals in different media and techniques but has consistently focused on exploring themes related to human transits and environmental issues, always connected to the topic of water.
The element of water, in its absence, alerts us to the possible interruption of life cycles, the expansion of precarious living conditions, and the imminent changes caused by ecosystem interference. The risks are visible, and humanitarian and environmental crises show us this process.
It is worth emphasizing that, just as eroded soil can absorb water again, cultural initiatives can awaken social awareness and memory. The artist's research emphasizes perception, illustrating how ecological regression extends to social life. Her video interventions and installations are micropolitical actions intended to reactivate values such as affection, belonging, and memory.
The research team mapped the drought situation in the Amazon in 2023 in the state of Amazonas, capturing photographs, videos, and sounds. The installation was created from this material, focusing on sound decoding, video, and photo editing and assembly.
Using multiple screens to intertwine various perspectives on the drought in the Amazon and human impact, Guggisberg researches the approach of non-linear documentaries and develops this immersive installation that uses different forms of expression.
RESEARCH BY DNA OF MUSIC
Andrea Desiderato, a member of the ETH BiodivX team and biologist from the University of Lodz, Poland, along with the DNA of Music project group, created a piece with environmental DNA sounds derived from traces found in skin, excrement, hair, and cells of Amazonian species. These sounds contrast with the original sounds, which emphasize their natural exuberance.
The exhibition will have a specific system to integrate the sound layer of this installation. The sound was designed with the idea of microorganisms pulsing, that is, environmental DNAs decoded into sounds, by the DNA of Music group, which in contrast with the macro, the giant Amazon rainforest, creates a landscape in multiple sounds.
The DNA of Music project (www.dnaofmusic.org) was born from the meeting of science and art and the need for science to be understood more simply. It all starts with the DNA of organisms found in the environment and, regarding the information contained and ready for gene transcription into proteins, the DNA is translated into sounds. The translation, called "sonification," uses the nucleotide sequence of the cytochrome oxidase subunit one (COI), a mitochondrial gene. This gene is used globally for species identification and is called a "barcode," just like those used to identify products in stores. Associating the barcode with the species classification, the first score is translated into sound with a different instrument according to its taxonomic group (class). This score is then harmonized by a composer who complements the score with their sensitivity, interpreting them together.
For this exhibition, musicians Diego D'Ambrosio and Blue Collar harmonized the sonified DNA of six Amazonian species: a rotifer, a freshwater sponge, a copepod, a branchiopod, and an aquatic mite. All six pieces start and end with the sonified DNA but are spread with their musicalized version, their "interpretation" of the species. It is important to understand that DNA does not sound like what we are used to; it cannot be classified as a musical genre. It is not rock, funk, or samba because its purpose is not to be appreciated by humans. It is about bringing necessary information for the life of organisms. That is why both versions should be appreciated, the first representing the organism and the second how a human can appreciate it, even if it is microscopic (like a copepod) or neglected (like a sponge).
The main team of DNA of Music, led by Andrea Desiderato, consists of: Lorenzo Monti (computer scientist and developer of the "Score from nucleotides" software, which is the core of sonification), Luca Desiderato (videomaker and project producer), Veronica Condello (graphic designer), Serena Mucciolo (biologist), and Diego Tomba (web developer). The team is also developing a portal (www.sonifyspecies.com) where, soon, it will be possible to sonify any species publicly available in the database: Barcode of Life (http://v4.boldsystems).
PESQUISA POR SONIA GUGGISBERG
O projeto "Amazônia Mapeada" foi criado pela artista e pesquisadora Sonia Guggisberg com o objetivo de gerar formas científicas e poéticas de aumentar a visibilidade e fomentar a discussão sobre o estado crítico da biodiversidade e dos impactos das mudanças climáticas. Ele aborda a fragmentação dos ecossistemas devido ao descaso social, exibindo uma realidade onde paisagens vibrantes são agora marcadas por rachaduras no solo seco e pela fumaça que invade o ar limpo. A crescente onda de desastres naturais provoca o risco de dessensibilizar nosso ecossistema, sendo esta uma das questões mais urgentes, do nosso tempo.
Sonia Guggisberg tem explorado em sua produção científica e artística, técnicas de montagem em som e imagem, criando instalações que provocam experiências sensoriais e poéticas para o espectador. Ao longo de sua carreira, tem experimentado propostas em diferentes mídias e técnicas, mas tem mantido um foco constante em explorar temas relacionados aos trânsitos humanos, às questões ambientais, porém sempre conectados ao tema da água.
O elemento água, em sua ausência, nos alerta para a possível interrupção dos ciclos de vida, para a ampliação das condições precárias de subsistência e para as mudanças iminentes causadas pelas interferências no ecossistema. Os riscos são visíveis e as crises humanitárias e ambientais nos mostram este processo.
Vale enfatizar que, assim como o solo erodido pode absorver água novamente, iniciativas culturais podem despertar a consciência social e a memória. A pesquisa da artista enfatiza a percepção, ilustrando como a regressão ecológica se estende à vida social. Suas intervenções e instalações de vídeo são ações micropolíticas destinadas a reativar valores como afeto, pertencimento e memória.
A equipe de pesquisa mapeou a situação da seca na Amazônia, no ano de 2023 no estado do Amazonas, capturando fotografias, vídeos e sons. A instalação foi criada a partir desse material, com foco na decodificação sonora, edição e montagem de vídeos e fotografias.
Utilizando múltiplas telas para entrelaçar várias perspectivas sobre a seca na Amazônia e o impacto humano, Guggisberg pesquisa a abordagem dos documentários não lineares e desenvolve esta instalação imersiva que utiliza diferentes formas de expressão.
PESQUISA POR DNA OF MUSIC
Andrea Desiderato, membro da equipe ETH BiodivX e biólogo da Universidade de Lodz, Polónia, juntamente com o grupo do projeto DNA of Music, criou uma peça com sons de ADN ambiental derivados de vestígios encontrados na pele, excrementos, cabelos e células de espécies amazónicas. Estes sons contrastam com os sons originais, que enfatizam a sua exuberância natural.
A exposição terá um sistema específico para integrar a camada sonora desta instalação. O som foi projetado com a ideia de microorganismos pulsando, ou seja, ADNs ambientais decodificados em sons, pelo grupo DNA of Music, que em contraste com o macro, a gigante floresta amazônica, cria uma paisagem em múltiplos sons.
O projeto DNA of Music (www.dnaofmusic.org) nasceu do encontro da ciência e da arte e da necessidade da ciência ser compreendida de forma mais simples. Tudo começa com o ADN dos organismos encontrados no ambiente e, quanto às informações contidas e prontas para a transcrição dos genes em proteínas, o ADN é traduzido em sons. A tradução, chamada de "sonificação", usa a sequência de nucleotídeos da subunidade um do citocromo oxidase (COI), um gene mitocondrial. Esse gene é usado globalmente para a identificação de espécies e é chamado de "código de barras", exatamente como os usados para identificar produtos nas lojas. Associando o código de barras à classificação da espécie, a primeira pontuação é traduzida em som com um instrumento diferente de acordo com seu grupo taxonômico (classe). Essa partitura é então harmonizada por um compositor que complementa a partitura com a sua sensibilidade, interpretando-as em conjunto.
Para essa exposição, os músicos Diego D'Ambrosio e Blue Collar harmonizaram o ADN sonificado de seis espécies da Amazônia: um rotífero, uma esponja de água doce, um copépode, um branquiópode e um ácaro aquático. Todas as seis músicas começam e terminam com o ADN sonificado, mas são intercaladas com sua versão musicalizada, sua "interpretação" da espécie. É importante entender que o ADN não soa como o que estamos acostumados, não pode ser classificado com um gênero musical, não é rock, funk ou samba, porque seu propósito não é ser apreciado pelos humanos, trata-se de trazer informações necessárias para a vida dos organismos. É por isso que ambas as versões devem ser apreciadas, a primeira representando o organismo e a segunda como um ser humano pode apreciá-lo, mesmo que seja microscópico (como um copépode) ou negligenciado (como uma esponja).
A equipe principal do DNA of Music, liderada por Andrea Desiderato, é composta por: Lorenzo Monti (informático e desenvolvedor do software "Score from nucleotides", que é o núcleo da sonificação), Luca Desiderato (videomaker e produtor do projeto), Veronica Condello (designer gráfica), Serena Mucciolo (bióloga) e Diego Tomba (desenvolvedor da Web). A equipe também está desenvolvendo um portal (www.sonifyspecies.com) onde, em breve, será possível sonificar qualquer espécie disponível publicamente no banco de dados: Barcode of Life (http://v4.boldsystems).
The exhibition is promoted by Swissnex in Brazil’s initiative to connect the research "Amazônia Mapeada" by artist Sonia Guggisberg with the work carried out by the group of scientists from the CLabs (DNA of Music) initiative, led by Andrea Desiderato, a member of ETH BiodivX. This exhibition is a proposal that combines science and art to highlight the urgent need for biodiversity preservation and climate action.
"Amazônia Mapeada" is a manifesto for life, art, and the planet. It is a way to raise awareness, mobilize, and inspire people to engage in the fight for climate preservation through research and art.
The result of the convergence of these art and science research studies is an immersive installation that contrasts the natural beauty of the Amazon with the devastation caused by recent droughts and fires. The combination of photographs and video art generated by Sonia Guggisberg's research with a group of local photographers and the environmental DNA (deoxyribonucleic acid) sounds by Andrea and the DNA of Music scientific group stimulates a critical poetic dialogue.
"Amazônia Mapeada" aims to expand and deepen our understanding of the environmental crisis in the Amazon region. The project proposes a critical reflection that emphasizes the urgent water crisis and its broader implications, raising awareness and stimulating social action by highlighting, through the lenses of science and art, the urgency of biodiversity preservation.
While mapping the drought in the Amazon in 2023, Sonia invited a team of local Amazonian photographers to join her research, capturing photographs, videos, and sounds. Seven Amazonian artists collaborated with their video and photo archives. This set of materials brings together different perspectives from people who experienced the problem firsthand, combining perspectives with the material captured by the artist.
The Amazonian artists are Raphael Alves, Tadeu Lima da Rocha e Silva, Michael Dantas, Orlando Junior, Cesar Nogueira, Val Ricardo, and Tiago da Mota e Silva.
From this mapping and from the partnership with the scientist Andrea Desiderato, a member of the ETH BiodivX group, the exhibition was idealized, combining video art, photographs, and environmental DNA sounds.
RESEARCH BY SONIA GUGGISBERG
The "Amazônia Mapeada" project was created by artist and researcher Sonia Guggisberg with the aim of generating scientific and poetic ways to increase visibility and foster discussion about the critical state of biodiversity and the impacts of climate change. It addresses the fragmentation of ecosystems due to social neglect, displaying a reality where vibrant landscapes are now marked by cracks in the dry soil and smoke invading the clean air. The growing wave of natural disasters poses the risk of numbing our ecosystem, making this one of the most urgent issues of our time.
Sonia Guggisberg has explored, in her scientific and artistic production, techniques of sound and image editing, creating installations that provoke sensory and poetic experiences for the viewer. Throughout her career, she has experimented with proposals in different media and techniques but has consistently focused on exploring themes related to human transits and environmental issues, always connected to the topic of water.
The element of water, in its absence, alerts us to the possible interruption of life cycles, the expansion of precarious living conditions, and the imminent changes caused by ecosystem interference. The risks are visible, and humanitarian and environmental crises show us this process.
It is worth emphasizing that, just as eroded soil can absorb water again, cultural initiatives can awaken social awareness and memory. The artist's research emphasizes perception, illustrating how ecological regression extends to social life. Her video interventions and installations are micropolitical actions intended to reactivate values such as affection, belonging, and memory.
The research team mapped the drought situation in the Amazon in 2023 in the state of Amazonas, capturing photographs, videos, and sounds. The installation was created from this material, focusing on sound decoding, video, and photo editing and assembly.
Using multiple screens to intertwine various perspectives on the drought in the Amazon and human impact, Guggisberg researches the approach of non-linear documentaries and develops this immersive installation that uses different forms of expression.
RESEARCH BY DNA OF MUSIC
Andrea Desiderato, a member of the ETH BiodivX team and biologist from the University of Lodz, Poland, along with the DNA of Music project group, created a piece with environmental DNA sounds derived from traces found in skin, excrement, hair, and cells of Amazonian species. These sounds contrast with the original sounds, which emphasize their natural exuberance.
The exhibition will have a specific system to integrate the sound layer of this installation. The sound was designed with the idea of microorganisms pulsing, that is, environmental DNAs decoded into sounds, by the DNA of Music group, which in contrast with the macro, the giant Amazon rainforest, creates a landscape in multiple sounds.
The DNA of Music project (www.dnaofmusic.org) was born from the meeting of science and art and the need for science to be understood more simply. It all starts with the DNA of organisms found in the environment and, regarding the information contained and ready for gene transcription into proteins, the DNA is translated into sounds. The translation, called "sonification," uses the nucleotide sequence of the cytochrome oxidase subunit one (COI), a mitochondrial gene. This gene is used globally for species identification and is called a "barcode," just like those used to identify products in stores. Associating the barcode with the species classification, the first score is translated into sound with a different instrument according to its taxonomic group (class). This score is then harmonized by a composer who complements the score with their sensitivity, interpreting them together.
For this exhibition, musicians Diego D'Ambrosio and Blue Collar harmonized the sonified DNA of six Amazonian species: a rotifer, a freshwater sponge, a copepod, a branchiopod, and an aquatic mite. All six pieces start and end with the sonified DNA but are spread with their musicalized version, their "interpretation" of the species. It is important to understand that DNA does not sound like what we are used to; it cannot be classified as a musical genre. It is not rock, funk, or samba because its purpose is not to be appreciated by humans. It is about bringing necessary information for the life of organisms. That is why both versions should be appreciated, the first representing the organism and the second how a human can appreciate it, even if it is microscopic (like a copepod) or neglected (like a sponge).
The main team of DNA of Music, led by Andrea Desiderato, consists of: Lorenzo Monti (computer scientist and developer of the "Score from nucleotides" software, which is the core of sonification), Luca Desiderato (videomaker and project producer), Veronica Condello (graphic designer), Serena Mucciolo (biologist), and Diego Tomba (web developer). The team is also developing a portal (www.sonifyspecies.com) where, soon, it will be possible to sonify any species publicly available in the database: Barcode of Life (http://v4.boldsystems).
A exposição é promovida pela iniciativa da Swissnex no Brasil de conectar a pesquisa "Amazônia Mapeada" da artista Sonia Guggisberg, com o trabalho realizado pelo grupo de cientistas da iniciativa CLabs (DNA of Music), liderada por Andrea Desiderato, integrante do ETH BiodivX. Essa exposição é uma proposta que combina ciência e arte para destacar a necessidade urgente de preservação da biodiversidade e de ações climáticas.
"Amazônia Mapeada" é um manifesto pela vida, pela arte e pelo planeta. É uma maneira de sensibilizar, mobilizar e inspirar pessoas, por meio da pesquisa e da arte, a se engajarem na luta pela preservação do clima.
O resultado do encontro destas pesquisas sobre arte e ciência resulta em uma instalação imersiva que contrasta a beleza natural da Amazônia com a devastação causada pelas recentes secas e incêndios. A união de fotografias e videoarte gerados pela pesquisa de Sonia Guggisberg com um grupo de fotógrafos locais, e sons de ADN (Ácido desoxirribonucleico) ambiental por Andrea e o grupo cientista DNA of Music estimula um diálogo poético crítico.
“Amazônia Mapeada” visa ampliar e aprofundar nossa compreensão da crise ambiental na região amazônica. O projeto propõe uma reflexão crítica que enfatiza a urgente crise hídrica e suas implicações mais amplas, conscientizando e estimulando a ação social ao destacar, através das lentes da ciência e da arte, a urgência da preservação da biodiversidade.
Durante o mapeamento da seca na Amazônia em 2023, Sonia convidou uma equipe de fotógrafos amazonenses locais para integrar sua pesquisa, capturando fotografias, vídeos e sons. Sete artistas amazonenses colaboraram com seus arquivos em vídeo e fotos. Este conjunto de materiais reúne diferentes perspectivas de pessoas que vivenciaram o problema in loco, combinando perspectivas com o material capturado pela artista.
Os artistas amazonenses que compõem o grupo são: Raphael Alves, Tadeu Lima da Rocha e Silva, Michael Dantas, Orlando Junior, Cesar Nogueira, Val Ricardo e Tiago da Mota e Silva.
A partir deste mapeamento, e da parceria com o cientista Andrea Desiderato, integrante do grupo ETH BiodivX, foi criada a exposição unido fotografias, videoarte e sons de DNA ambiental.
PESQUISA POR SONIA GUGGISBERG
O projeto "Amazônia Mapeada" foi criado pela artista e pesquisadora Sonia Guggisberg com o objetivo de gerar formas científicas e poéticas de aumentar a visibilidade e fomentar a discussão sobre o estado crítico da biodiversidade e dos impactos das mudanças climáticas. Ele aborda a fragmentação dos ecossistemas devido ao descaso social, exibindo uma realidade onde paisagens vibrantes são agora marcadas por rachaduras no solo seco e pela fumaça que invade o ar limpo. A crescente onda de desastres naturais provoca o risco de dessensibilizar nosso ecossistema, sendo esta uma das questões mais urgentes, do nosso tempo.
Sonia Guggisberg tem explorado em sua produção científica e artística, técnicas de montagem em som e imagem, criando instalações que provocam experiências sensoriais e poéticas para o espectador. Ao longo de sua carreira, tem experimentado propostas em diferentes mídias e técnicas, mas tem mantido um foco constante em explorar temas relacionados aos trânsitos humanos, às questões ambientais, porém sempre conectados ao tema da água.
O elemento água, em sua ausência, nos alerta para a possível interrupção dos ciclos de vida, para a ampliação das condições precárias de subsistência e para as mudanças iminentes causadas pelas interferências no ecossistema. Os riscos são visíveis e as crises humanitárias e ambientais nos mostram este processo.
Vale enfatizar que, assim como o solo erodido pode absorver água novamente, iniciativas culturais podem despertar a consciência social e a memória. A pesquisa da artista enfatiza a percepção, ilustrando como a regressão ecológica se estende à vida social. Suas intervenções e instalações de vídeo são ações micropolíticas destinadas a reativar valores como afeto, pertencimento e memória.
A equipe de pesquisa mapeou a situação da seca na Amazônia, no ano de 2023 no estado do Amazonas, capturando fotografias, vídeos e sons. A instalação foi criada a partir desse material, com foco na decodificação sonora, edição e montagem de vídeos e fotografias.
Utilizando múltiplas telas para entrelaçar várias perspectivas sobre a seca na Amazônia e o impacto humano, Guggisberg pesquisa a abordagem dos documentários não lineares e desenvolve esta instalação imersiva que utiliza diferentes formas de expressão.
PESQUISA POR DNA OF MUSIC
Andrea Desiderato, membro da equipe ETH BiodivX e biólogo da Universidade de Lodz, Polónia, juntamente com o grupo do projeto DNA of Music, criou uma peça com sons de ADN ambiental derivados de vestígios encontrados na pele, excrementos, cabelos e células de espécies amazónicas. Estes sons contrastam com os sons originais, que enfatizam a sua exuberância natural.
A exposição terá um sistema específico para integrar a camada sonora desta instalação. O som foi projetado com a ideia de microorganismos pulsando, ou seja, ADNs ambientais decodificados em sons, pelo grupo DNA of Music, que em contraste com o macro, a gigante floresta amazônica, cria uma paisagem em múltiplos sons.
O projeto DNA of Music (www.dnaofmusic.org) nasceu do encontro da ciência e da arte e da necessidade da ciência ser compreendida de forma mais simples. Tudo começa com o ADN dos organismos encontrados no ambiente e, quanto às informações contidas e prontas para a transcrição dos genes em proteínas, o ADN é traduzido em sons. A tradução, chamada de "sonificação", usa a sequência de nucleotídeos da subunidade um do citocromo oxidase (COI), um gene mitocondrial. Esse gene é usado globalmente para a identificação de espécies e é chamado de "código de barras", exatamente como os usados para identificar produtos nas lojas. Associando o código de barras à classificação da espécie, a primeira pontuação é traduzida em som com um instrumento diferente de acordo com seu grupo taxonômico (classe). Essa partitura é então harmonizada por um compositor que complementa a partitura com a sua sensibilidade, interpretando-as em conjunto.
Para essa exposição, os músicos Diego D'Ambrosio e Blue Collar harmonizaram o ADN sonificado de seis espécies da Amazônia: um rotífero, uma esponja de água doce, um copépode, um branquiópode e um ácaro aquático. Todas as seis músicas começam e terminam com o ADN sonificado, mas são intercaladas com sua versão musicalizada, sua "interpretação" da espécie. É importante entender que o ADN não soa como o que estamos acostumados, não pode ser classificado com um gênero musical, não é rock, funk ou samba, porque seu propósito não é ser apreciado pelos humanos, trata-se de trazer informações necessárias para a vida dos organismos. É por isso que ambas as versões devem ser apreciadas, a primeira representando o organismo e a segunda como um ser humano pode apreciá-lo, mesmo que seja microscópico (como um copépode) ou negligenciado (como uma esponja).
A equipe principal do DNA of Music, liderada por Andrea Desiderato, é composta por: Lorenzo Monti (informático e desenvolvedor do software "Score from nucleotides", que é o núcleo da sonificação), Luca Desiderato (videomaker e produtor do projeto), Veronica Condello (designer gráfica), Serena Mucciolo (bióloga) e Diego Tomba (desenvolvedor da Web). A equipe também está desenvolvendo um portal (www.sonifyspecies.com) onde, em breve, será possível sonificar qualquer espécie disponível publicamente no banco de dados: Barcode of Life (http://v4.boldsystems).